Help, mijn kind eet geen groente of fruit

Het is een veelvoorkomend probleem bij ouders: kinderen die weigeren groente en fruit te eten. Maar geen nood, op Groentenenfruit.nl delen we een aantal leuke en creatieve manieren om je kleintjes toch aan deze gezonde hapjes te krijgen!

Niet alleen kleintjes trouwens, want wij beseffen ons ook dat wat oudere kinderen nog wel eens moeite kunnen hebben met voldoende groente en fruit eten. Veel van deze tips werken voor heel veel leeftijden.

Maak het leuk

Kinderen houden van spelletjes en plezier. Maak van het eten van groente en fruit een avontuur. Denk aan kleurrijke fruitspiesjes, groentesnacks in de vorm van dieren, of een regenboogsalade. Het oog wil ook wat, en dit kan net het verschil maken.

Betrek ze bij het koken

Kinderen zijn eerder geneigd iets te eten als ze hebben geholpen het te maken. Laat ze groente en fruit wassen, snijden (indien oud genoeg) en samenstellen. Dit geeft ze een gevoel van trots en betrokkenheid.

Verstop de groente en fruit

Verwerk groente en fruit in gerechten waar ze het niet direct in verwachten. Denk aan smoothies, pannenkoeken met geraspte appel of courgette, of een lekkere groentesaus over de pasta.

Maak er een gewoonte van

Bied regelmatig en op vaste momenten groente en fruit aan. Gewoontes bouwen neemt tijd in beslag, maar consequent aanbieden helpt bij het vormen van een gezonde eetgewoonte.

Wees zelf het goede voorbeeld

Kinderen imiteren graag. Laat ze zien dat jij ook geniet van je groente en fruit. Samen eten en hetzelfde eten kan een grote stimulans zijn.

Beloon goed gedrag

Geef een compliment of een kleine beloning wanneer ze hun groente en fruit opeten. Let wel op dat de beloning niet iets ongezonds is, zoals snoep

Begin vroeg

Hoe eerder kinderen wennen aan de smaak van groente en fruit, hoe beter. Begin dus al op jonge leeftijd met het aanbieden van een breed scala aan smaken.

Supplementen als ondersteuning

Als je kind ondanks deze tips nog steeds moeite heeft met het eten van voldoende groente en fruit, overweeg dan supplementen als aanvulling. Voor kinderen zijn er speciale multivitamine kind supplementen die afgestemd zijn op hun behoeften. Daarbij kan een goede multivitamine helpen om eventuele tekorten op te vangen. 

Groente en fruit eten moet leuk en smakelijk zijn. Met deze tips en een beetje geduld, wordt het voor jou en je kinderen een stuk gemakkelijker en plezieriger! En lukt het nog niet: wanhoop niet. Bij veruit de meeste kinderen komt het echt wel goed.

Plaats een reactie