wat is een aardappel: is aardappel groente?

Een simpele dieetregel is: eet veel groente en fruit. Bij voorkeur vijf porties per dag. Maar tellen aardappelen ook mee? Onderzoekers vermoeden dat aardappels de bloeddruk verhogen, daarover later meer in dit artikel.

Zijn aardappelen groente?

Zijn aardappelen groente

Het simpele antwoord op de vraag zijn aardappelen groente is: nee. In Nederland vallen aardappelen namelijk in de categorie brood- en graanproducten. Toch zijn er wel overeenkomsten tussen aardappelen en groente. 

In het kopje hieronder hebben we toegelicht waarom we in Nederland hebben besloten om aardappelen onder de categorie brood- en graanproducten te scharen.

Voedingsstoffen in aardappelen

Aardappelen hebben veel overeenkomstige voedingsstoffen met groenten, zoals de vitaminen en mineralen. Voorbeelden hiervan zijn foliumzuur, kalium, vitamine C en vitamine B6. Vezels zitten zowel in groente als in graanproducten.

Naast de overeenkomsten met groenten, bevatten aardappelen ook overeenkomsten met brood en graanproducten. Denk hierbij aan:

  • Vitamine B
  • Koolhydraten
  • Eiwitten

Dit is dan ook een van de redenen waarom we aardappelen toewijzen aan de verzamelnaam brood- en graanproducten.

Veelgestelde vragen over is aardappel groente

In Nederland eten we vooral aardappelen in combinatie met vlees en groente. Daarentegen zijn er andere landen waarbij aardappels wel tellen als groenten, zoals enkele Zuid-Amerikaanse landen.

Aardappelen zijn lang beschouwd als dikmakende voeding – ten onrechte. De aardappels bevatten eigenlijk weinig calorieën omdat ze voor 80 procent uit water bestaan. 100 gram aardappelen bevatten slechts 70 calorieën en zijn daarom geschikt voor een afslankmenu.

Aardappelen komen uit de Zuid-Amerikaanse regio de Andes. Naar schatting is dit gewas al 13.000 jaar oud.

In de loop van de ontdekking van Amerika kwam deze “gekke knol” met zeevarenden naar Europa. Maar de aardappel had het hier moeilijk, want de Europeanen konden lange tijd niet wennen aan deze ‘groente’.

Vandaag de dag is de aardappel een van de belangrijkste basisvoedingsmiddelen in Europa. Het is zelfs zo belangrijk dat de Verenigde Naties 2008 heeft uitgeroepen tot Internationaal Jaar van de Aardappel.

Hier is geen algemeen antwoord op, aangezien zowel rijst als pasta in vele varianten worden aangeboden. Maar één ding is zeker: ze zijn alle drie uitstekende leveranciers van koolhydraten, waarbij de volkoren varianten van rijst en pasta gezonder zijn. 

Daarnaast zijn er verschillende soorten koolhydraten. Als aardappelen bijvoorbeeld na het koken worden afgekoeld en pas de volgende dag worden verwerkt, ontstaat er resistent zetmeel. Hierdoor verandert onder andere het effect op de bloedsuikerspiegel.

Het eten van aardappelen, of ze nu gekookt, gebakken, gepureerd of gebakken zijn, kan het risico op het ontwikkelen van hoge bloeddruk verhogen, rapporteren voedingsdeskundigen uit Boston vanuit hun onderzoek

De onderzoekers vonden deze statistische associatie toen ze gezondheidsgegevens analyseerden van bijna 150.000 vrouwen en 40.000 mannen die hadden deelgenomen aan drie verschillende langetermijnstudies.

Aardappelsap, geperst uit rauwe aardappelen, is vandaag de dag nog steeds verkrijgbaar in natuurvoedingswinkels en natuurvoedingswinkels. 

Daarnaast is bij aardappelsap intern bewezen dat het helpt voor maagproblemen en extern voor verwondingen of zweren. Aardappelsap heeft een zeer goede antibacteriële werking.

Aardappelen kunnen weken of zelfs maanden worden bewaard. De beste opslaglocaties zijn droge, verduisterde opslagruimtes of koele kelders. Een bewaartemperatuur van vier tot zes graden is ideaal. 

Kleinere hoeveelheden kunnen goed worden bewaard in papieren zakken of jutezakken. Beschermd tegen licht verschrompelen ze niet en worden ze niet groen. Verpak aardappelen niet in plastic zakken of folie, dit bevordert schimmelgroei.

De gezondste manier om aardappelen te bereiden is als gepofte aardappelen, dus ongeschild en als hele knol. Ze worden alleen op het bord geschild. Met deze manier van bereiden blijven de meeste vitamines en mineralen behouden. 

Groenten is een verzamelnaam voor de delen van planten die rauw, gekookt of geconserveerd eetbaar zijn. Dit kunnen de bladeren, knollen, stengels of zelfs de wortels zijn. 

Groenten zijn lekker, bevatten weinig calorieën en vervullen door hun hoge vezelgehalte een belangrijke functie in de menselijke spijsvertering. Maar vooral in tegenstelling tot fruit blijkt dat de term groente niet makkelijk ​​te definiëren is; afhankelijk van wie je het vraagt, verschillen de meningen.

Plaats een reactie

Duurzaamheid begint bij jezelf!Innerlijke rust & bewustzijn voor een gezond leven

Duurzaamheid begin bij jezelf. Zodra jij goed in je vel zit, kun je je richten op andere dingen. Gezond eten, duurzaam leven en genieten. Met Kundalini Yoga en Meditatie bereik je innerlijke rust op een goede manier.