Keto dieet, is dat wat voor mij?

Iedereen doet ineens aan het keto dieet of ketogeen dieeten. Dit dieet roept veel vragen op en dat komt omdat dit een vrij nieuw dieet is. Niet te verwarren met een koolhydraatarm dieet, alhoewel keto wel veel vergelijkingen heeft. 

In dit artikel zullen we de basis van een keto dieet aan je uitleggen en misschien raak jij binnenkort wel in ketose. Lees snel verder over keto en hoe je makkelijk kan afvallen in vergelijking met andere diëten. 

Wat is keto dieet?

Bij het keto dieet probeer je zo min mogelijk koolhydraten binnen te krijgen en zo veel mogelijk gezonde vetten. Dit is misschien heel erg kort door de bocht, maar het is wel de basis om in ketose te komen.

Bij een ketogeen dieet is het de bedoeling dat je in ketose komt en blijft. Ketose is eigenlijk de staat van je lichaam, zodra je hierin zit breekt je lichaam vet af. 

Voor het afvallen is vet afbreken ideaal, je kan met keto heel snel en makkelijk de kilo’s kwijt raken. Zonder hongergevoel en hele moeilijke, dure hippe diëten. Alleen je boodschappen zullen anders zijn en je moet even uitzoeken wat mag en niet mag. 

Wat is ketose?

Ketose is de staat waarin je lichaam zich verkeert. Je lichaam verbrandt nu vetten en bijna geen spiermassa. Door je dieet raken eerst je energie reserves (glycogeenvoorraden) uitgeput, opgebrand. 

Doordat je geen koolhydraten meer eet, moet je lichaam op zoek naar nieuwe energiebronnen. Hiervoor ga je opgeslagen vetten afbreken en daarbij komen ketonen vrij vanuit je lever. Zodra dit gebeurt ben je in ketose.

Lichaam in ketose

Zodra je lichaam in ketose is, moet je zorgen dat je hierin blijft. Ik moet bijvoorbeeld thuis om de dag over een ketostick plassen. De kleur op de strip geeft aan of je in ketose zit. Wat voor mij een stok achter de deur zet, wetende dat ik morgen weer uitslag krijg van mijn dieet prestaties.

Dit maakt het overigens wel moeilijker om te sjoemelen als je verplicht mee moet doen van je partner. Je kunt niet stiekem wat eten dat niet binnen het keto dieet past, met de ketosticks val je snel door de mand.

Plassen over een ketostick

Je kunt dus ketostix gebruiken, maar lichamelijk merk je ook verschil. Kleding past niet meer en je krijgt na een paar dagen ook meer energie. Het begin is zoals elk dieet moeilijk, maar met keto ervaarde ik vrij snel resultaat. Die zichtbare en voelbare resultaten geven je ook een boost om verder te gaan. 

Mijn partner merkte zelfs dat mijn humeur en energie veel beter werden. Alleen de slechte adem en het zweten in het begin is een minder leuke bijkomstigheid. Gelukkig los je dat simpel op door suikervrije pepermunt of een keer extra te douchen. 

Ketonen betekenis

Ketonen zijn de afvalstoffen die vrijkomen zodra je lichaam vet gaat verbranden om energie te maken. In ketose zijn betekent heel simpel: je lichaam is vet aan het verbranden. Dit is handig wanneer je wilt afvallen. 

Het keto dieet voor beginners

Wil je echt strak het keto dieet volgen, dan raden wij aan om een keto coach te raadplegen. Kan je niet wachten om te beginnen, is dit artikel een goede start voor keto beginners. 

De basisprincipes voor een keto dieet zijn vrij simpel: eet nooit meer dan 50 gram koolhydraten per dag. Koolhydraten zijn eigenlijk verborgen suikers en we weten allemaal dat suiker slecht voor je is.

Met alleen de koolhydraten ben je er nog niet. Het is bij keto belangrijk dat je veel meer vetten en eiwitten binnen krijgt. Dit klinkt simpel, maar zo gemakkelijk is dat niet, weet ik uit ervaring. Later in dit artikel vertel ik je meer over mijn ervaring met het keto dieet.

Bij een keto dieet is discipline wel handig, want het vergt wel een aanpassing op je hele levensstijl. Dit zijn bijvoorbeeld:

  • Goed naar de etiketten kijken bij boodschappen doen
  • Veel vlees en eieren eten
  • Zoeken naar heerlijke keto recepten
  • Checken of je in ketose bent en blijft
  • Je partner steunen en alles eten wat ze je voorschotelen.
  • Verstandig omgaan met het keto dieet!

Dit klinkt heel moeilijk en niet de moeite waard, maar het mooie van keto is; Je mag best veel eten en je hongergevoel zal erg meevallen. Is een ketodieet voor beginners? Ja, wij denken dat het de moeite waard is om verder te lezen.

Is keto gezond?

Of keto gezond is staat ter discussie. Sommige mensen zeggen van wel en anderen beweren van niet. Je hebt voorstanders en zoals bij elk dieet zijn er ook tegenstanders. Voor het ketogeen dieet geldt hetzelfde. Hoewel het ketogeen dieet medisch nog niet wordt ingezet, wijzen onderzoek wel uit dat suikerziekte kan worden voorkomen en zelfs genezen.

Nu klinkt dit als een wonder dieet, snel in ketose komen en je wordt nooit meer ziek. Helaas is dit niet helemaal waar. Door in ketose te komen heb je veel moeten laten staan, zoals brood, pasta, rijst en zelfs sommige fruit. 

Hierdoor krijg je waarschijnlijk wel een tekort aan bepaalde vitamines binnen. Vitaminen die je wel nodig hebt zoals vitamine B, magnesium, ijzer, jodium, calcium en vezels. Dit kan je trouwens gemakkelijk oplossen, bij de vrienden van Holland & Barrett hebben. Er gaat geen week voorbij of ze hebben wel fikse aanbiedingen voor voedingssupplementen.

Keto afvallen

Je kunt vrij gemakkelijk afvallen door keto dieet. In de eerste weken viel ik direct af en vrijwel zonder honger gevoel. Misschien had ik het geluk dat mijn partner ontzettend gevarieerd kan koken en daarmee veel kon eten wat past binnen het ketogeen dieet.

Maar wat is ketogeen dieet precies? Je lichaam krijgt minder dan 25/50 gram koolhydraten per dag en daardoor moet het vetreserves aanslaan om energie te krijgen. Daarnaast moet je veel gezonde vetten en eiwitten binnen krijgen en dat is weer een uitdaging op zich.

Met andere diëten mag je vooral niks eten of heel weinig, dat mag bij keto lekker wel. Je zult zien dat het halen van je gezonde vetten en eiwitten een hele klus gaat worden. In gehakt zitten bijvoorbeeld 0.0 gram koolhydraten en maar 6 gram verzadigde vetten. Je hebt ongeveer 165 gram vet nodig op een dag.

Maar hoe dit precies zit, gaan we straks uitgebreid uitleggen. 

Keto dieet voor en na

Dit is eerlijk gezegd wel een valkuil. Vaak houdt je het wel een paar weken vol en daarna krijg je een keiharde terugval. Waarschijnlijk ben ik niet de enige hierin. Je hebt altijd een voor en na, ook bij dit dieet.

Toch is die terugval bij een keto dieet minder extreem. Dat komt omdat je eigenlijk best veel mag eten. Het is alleen belangrijk bij keto wat je eet en dat vraagt gewoon een beetje discipline en handigheid. Uithongeren hoeft niet bij keto, mijn ervaring is dan ook dat het volhouden makkelijker gaat.

Is Keto dieet gevaarlijk?

Het Keto dieet hoeft niet gevaarlijk te zijn als je het verantwoord doet. Maar is dat niet met alles zo in het leven? Omdat dit dieet nog vrij nieuw is, zijn er nog niet veel onderzoeken gedaan. De onderzoeken die gedaan zijn geven niet direct gevaar aan. Er zijn zelfs onderzoeken die zeggen dat het juist gezond is en ziektes kan voorkomen.

Zover wil ik niet gaan, dat keto bijvoorbeeld diabetes kan genezen. Wat we wel weten is dat ketogeen leven voor sommige diabetespatiënten een wereld van verschil kan betekenen. Dat Keto dieet ongezond is, kan je dus ook niet zeggen. 

Wil je beginnen met een keto dieet en je twijfelt aan je huidige gezondheid? Raadpleeg dan altijd even je huisarts en probeer een keto coach te vinden in de buurt die je kan helpen bij het opstellen van een persoonlijk keto schema.

Keto dieet voor beginners

Om direct te beginnen met een keto dieet hoef je alleen maar op de etiketten te kijken. Alles met koolhydraten vermijden. Dat is eigenlijk de eerste stap voor beginners. Het moeilijkste voor mij was het stoppen met suikers. Alles wat lekker is bevat koolhydraten en automatisch ook schrikbarend veel suikers.

Dan besef je hoeveel ongezonde dingen we eigenlijk eten. Persoonlijk schrok ik enorm van de troep die ik at. Want je lichaam heeft eigenlijk alleen energie nodig, door goed te lezen wat je eet, motiveer je automatisch jezelf ook om door te zetten. 

Het keto dieet is volgens mij erg geschikt voor beginners. Doe het vooral samen met je partner of vrienden, zodat je elkaar kan motiveren en tips kunt geven. Het uitzoeken wat je mag en niet mag is gewoon even een zoektocht. Vooral zoeken naar eten wat heerlijk is en ook nog mag.

Keto schema

Een keto dieet schema kan bijvoorbeeld zijn;

Ontbijt:

  • Omelet gemaakt van 2 eieren, 30 gram spinazie en 15 gram kaas, gebakken in olijfolie.
  • Een kopje zwarte koffie of thee, ongezoet.

Snack:

  • 30 gram amandelen.

Lunch:

  • Gegrilde kipfilet (120 gram) met een zijde van gestoomde broccoli (100 gram) besprenkeld met olijfolie.
  • Een groene salade met 1 eetlepel olijfolie en een snufje zout.

Snack:

  • 1 plakje cheddarkaas.

Avondeten:

  • Zalmfilet (150 gram) gebakken in kokosolie.
  • Geroosterde bloemkool (150 gram) met knoflook en kruiden.
  • Een groene salade met avocado en olijfoliedressing.

Snack:

  • 30 gram macadamianoten.

Keto voedingslijst

Hieronder een handige keto voedingslijst waar je overzichtelijk en snel kunt zien wat je kan eten tijdens je keto dieet.

Kijk vooral goed op de etiketten tijdens het boodschappen doen en je wordt er vanzelf handig en creatief in. 

TussendoortjePortiegrootteKoolhydraten (g)Eiwitten (g)Vetten (g)Calorieën
Amandelen28g (23 stuks)2.7614164
Macadamianoten28g (10-12 stuks)1.5221204
Walnoten28g (14 halve noten)1.9418185
Pecannoten28g (19 halve noten)1.2320196
Sugar-free beef jerky28g391.580
Hardgekookt ei1 groot ei0.66578
Cheddar kaas30g0.479.4114
Olijven28g (8-10 stuks)0.50.26.359
Griekse yoghurt100g4.89.710143
Guacamole50g2.30.86.677

Welke soorten vlees en vis kan je eten tijdens keto?

Bij het ketodieet kan je alle soorten vlees eten. Juist in vlees zitten weinig koolhydraten en veel vetten die je nodig hebt bij keto. Hieronder een ‘lange’ lijst, want ik weet uit ervaring dat varieren het dieten makkelijker kan maken.

VoedingsmiddelPortiegrootteKoolhydraten (g)Eiwitten (g)Vetten (g)Calorieën
Rundvlees (gehakt)100g02015230
Biefstuk100g02617274
Varkensvlees (spek)100g0.113.442.5469
Varkenskarbonades100g02312216
Ham (gerookt)100g0.5186124
Kipfilet100g023.61.9110
Kippenvleugels100g0.219.425.6333
Kalkoen (borst)100g0.422.10.9104
Kalkoengehakt100g0.120.78.6167
Zalm100g02213206
Tonijn100g0301144
Forel100g020.84.9133
Sardines100g02410208
Garnalen100g0.2200.985
Krab100g018184
Mosselen100g3.7101.570
Inktvis100g315183
Lamsvlees100g02520282
Kalfsvlees100g0227156
Eend100g0248173

Mijn ervaringen met het keto dieet

Ik volg nu samen met mijn partner het keto dieet zo’n 14 weken. Eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat ik niet altijd in ketose ben. Toch is het in ketose zijn, een stok achter de deur om bewuster te zijn van je voeding.

Het kost even tijd om het keto eigen te maken. Een gezondere route door de supermarkt en vaker nieuwe kleren kopen omdat ik bijna 14 kilo ben kwijtgeraakt. Door keto ben ik bewuster geworden van wat ik eet en daardoor laat ik nu makkelijker ongezonde snacks staan.

Mijn advies voor jou. Begin niet zomaar met een keto dieet, lees je eerst goed in of vraag advies aan iemand die al ervaring heeft met keto. Anders lijkt het een onmogelijke missie en dat zou zonde zijn.

Conclusie, is keto iets voor jou?

Keto werkt voor mij, ik voel mij gezonder en de kilo’s vliegen eraf (vooral bij mijn partner). Dit is het eerste dieet waarbij volhouden makkelijker is dan stiekem een zak chips op eten. In dit artikel heb je kunnen lezen wat een keto dieet precies is, wat je lichaam in ketose inhoudt en hoe het allemaal werkt. Met het keto schema kun je zelf proberen om in ketose te komen.

Hopelijk weet je na het lezen van dit artikel en mijn ervaring meer over het keto dieet. Ga jij het nu ook proberen?

Plaats een reactie